Gemeente Apeldoorn - instellen partieel eenrichtingsverkeer - Texandrilaan

DeApeldoorngids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Apeldoorn - instellen partieel eenrichtingsverkeer - Texandrilaan.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Zaaknr. 5083681 Burgemeester en wethouders van Apeldoorn; gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW). Overwegende: dat de Texandrilaan gelegen is binnen de bebouwde kom van de stad Apeldoorn; dat de Texandrilaan in beheer is bij de gemeente Apeldoorn; dat de Texandrilaan een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994; dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen; dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn d.d. 1 januari 2024 gemandateerd is aan het afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie; dat in 2021 het verkeersbesluit (2021-171136, DOS-2021-030003) is genomen om dynamisch partieel eenrichtingsverkeer (met uitzondering van fietsers) in te stellen op de Texandrilaan. Dit initiatief had tot doel de verkeersveiligheid te vergroten tijdens de in- en uitstroomtijden van basisschool De Vijfster. Praktijkervaring heeft aangetoond dat bij correct gebruik van het eenrichtingsverkeer de verkeersveiligheid inderdaad verbetert. Echter, bij het dagelijks omklappen van een klapbord en het plaatsen van een verkeersbord met een karretje, loopt de school tegen diverse knelpunten aan: 1.Het is arbeidsintensief, omdat er altijd een verkeersouder bij staat 2.Het is wisselend hoe laat de maatregelen in worden gezet, dit leidt tot onduidelijkheid in de buurt. 3.Met name ten aanzien van vrije dagen, in vakanties en bijvoorbeeld studiedagen is de situatie onduidelijk. 4.De bereidheid van ouders en buurtbewoners neemt af. Omdat het niet als officieel bord wordt beoordeeld. 5.De agressie richting de verkeersouders neemt toe; dat in verkeersbesluit 2021-171136, DOS-2021-030003, staat dat de gemeente vast eenrichtingsverkeer kan instellen of een andere oplossing voor de verkeersproblemen kan bedenken bij problemen. Omdat uit praktijkervaring blijkt dat eenrichtingsverkeer de verkeersveiligheid verbetert, wordt middels dit verkeersbesluit besloten om permanent partieel (uitgezonderd (brom)fietsers) eenrichtingsverkeer in te stellen; dat de praktijkervaringen geen aanleiding geven om de rijrichting van het eenrichtingsverkeer te herzien; dat het gewenst is om de locatie van het ingaan van het eenrichtingsverkeer aan te passen, zodat de aanliggende woningen (huisnummers: 40, 42 en 44) worden ontsloten via een tweerichtingsweg. dat het permanent instellen van eenrichtingsverkeer gevolgen heeft voor de route die het verkeer moet afleggen en dus ook voor de intensiteiten op de omliggende straten. Sommige bewoners en omwonenden zullen via een andere route van of naar hun bestemming moeten (om)rijden. De verwachting is dat er een beperkte verhoging zal plaatsvinden van autoverkeer in de omliggende straten. Deze beperkte verhoging wordt als acceptabel beschouwd; dat door het instellen van éénrichtingsverkeer de verkeerssnelheid op de Texandrilaan kan toenemen. dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregel gerealiseerd kan worden middels het toepassen van de verkeerstekens conform het RVV 1990; dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het instellen van partieel eenrichtingsverkeer een verkeersbesluit is vereist; dat gelet op artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 voor het plaatsen of verwijderen van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, een verkeersbesluit is vereist; dat gelet op artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken een verkeersbesluit is vereist; dat aan het verkeersbesluit de volgende (verkeers)belangen ten grondslag kunnen liggen (art. 2 WVW 1994): 1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers Dat door deze maatregel de verkeersveiligheid op de Texandrilaan wordt verbeterd. 1c. het in standhouden van de weg en de bruikbaarheid daarvan; Dit belang is niet van toepassing. 1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer De invoering van eenrichtingsverkeer op de Texandrilaan heeft gevolgen voor de verkeersroute en daarmee ook voor de verkeersdrukte op omliggende straten. De hinder wordt als acceptabel beschouwd. Echter, er geldt een uitzondering voor (brom)fietsers, aangezien zij vanwege de beperkte breedte beter in staat zijn gemotoriseerd verkeer te passeren. 2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer Dit belang is niet van toepassing. 2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden Dit belang is niet van toepassing. dat gelet op artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 voor het plaatsen of verwijderen van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, een verkeersbesluit is vereist; dat gelet op artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken een verkeersbesluit is vereist; dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de verkeersadviseur van de politie, Eenheid Oost Nederland; dat de politie een positief advies heeft afgegeven voor het nemen van dit besluit. Situatieschets: Het besluit: Het college van burgemeester en wethouders besluit:   1. het permanente instellen van een eenrichtingsweg aan de Texandrilaan te Apeldoorn met uitzondering van (brom)fietsers door plaatsing van verkeersborden C2, C3 en D5-R met onderbord OB54 “uitgezonderd (brom)fietsers” uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; 2. Locatie bebording, afbakening en demarcatie is overeenkomstig met de tekening behorende bij dit besluit.   namens de burgemeester en wethouders van Apeldoorn, Chris Lagendijk Afdeling Bezwaarclausule Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op www.apeldoorn.nl/bezwaarschrift. Indien u uw bezwaarschrift per post verstuurt raden wij u aan een kopie van dit besluit mee te sturen

 

Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.

Dit artikel verscheen op deApeldoorngids.nl op 27-06-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Apeldoorn, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deApeldoorngids.nl
Redactie deApeldoorngids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen Apeldoorn
  2. b7c0ae661704922b2b15e14926222fb5

Gerelateerde berichten